BOŞANMA DAVALARI

Boşanma evlilik birliğinin sona ermesi anlamına gelmektedir. Evliliğin yasal olarak bitmesi boşanmadır. Eğer ki eşler evlilik birliğinin artık devam etmesini istemiyor ise dayanakları ile dava açmalı ve boşanma talebinde bulunmalıdır. Boşanma davalarında ispat yükü iddia eden tarafın yükümlülüğündedir. Dava dilekçesinde iddia edilmiş olan olayların ayrıntılı bir şekilde yazılması gerekir ve yazılan iddiaların gerçek olup olmadığının ispatlanması gerekir. İspatın hukuka aykırı olmayan her delil ile yapılması mümkündür. Eğer ki boşanma sebepleri ispat edilemez ise boşanma davası reddi mümkündür. Boşanma davası eğer ki anlaşmalı boşanma ise kimin kusurlu oluğp olmadığının ve boşanma sebeplerinin önemi yoktur.

Boşanma Davası Çeşitleri

Boşanmalar maddi ve hukuki sonuçlar doğurabilir ve boşanma davası çeşitleri vardır. Boşanma davaları:

• Anlaşmalı Boşanma
  • Çekişmeli Boşanma

olarak ikiye ayrılmaktadır.

Anlaşmalı Boşanma

Anlaşmalı boşanma davalarında her iki tarafta boşanmak istiyor ve boşanmaya bağlı olan unsurlar için anlaşıyorlar ise gerçekleşen boşanma davasıdır. Anlaşmalı boşanmalarda taraflar aralarında anlaşırlar ve bir anlaşma protolü mevcuttur. Taraflar bu anlaşma protokolüne göre anlaşmalı boşanma işlemlerini sürdürürler. İmzalanan protokolün ıslak imzalı olmalıdır ve protokolde imzalanan tarih belirtilmelidir.
Anlaşmalı boşanma davalarında evlilik süresi önemlidir. Resmi nikah tarihinin üzerinden 1 yıl geçtikten sonra eşlerin anlaşmalı olarak boşanması mümkündür. Eğer anlaşmalı boşanma davalarında iki taraf katılmaz ise duruşma gerçekleşmez. Duruşmaya katılım şarttır.

Çekişmeli Boşanma

Boşanmak isteyen tarafların nafaka, maddi ve manevi tazminat ve velayet konularında anlaşamayarak çözüm yolu bulunması için açılan davalar boşanma davalarıdır. Çekişmeli boşanma davaları bir duruşmada sona ermez. Çekişmeli boşanma başvuruları aile mahkemelerine yapılır. Taraflardan biri ya da her ikisi de çekişmeli boşanma davası yoluna başvurabilir. Diğer eş boşanmak istemese bile çekişmeli boşanma davası açılabilir.

Boşanma Davaları Süresi

Boşanma davaları süresi de boşanma davaları çeşitlerine göre farklılık gösterebilir.
Anlaşmalı boşanma davalarında tek celseli boşanma gerçekleşmektedir. Davanın açılması, duruşma günü verilmesi ve gerekçeli kararın yazılarak tebliğ edilmesi gibi sürelere bakılarak ve mahkemenin yoğunluk durumuna göre dava süreci değişebilir. Anlaşmalı boşanma davaları genel olarak 1,5-3 ay arasında sürmektedir.
Çekişmeli boşanma davaları anlaşmalı boşanma davalarına göre daha uzun sürmektedir. Genel olarak anlaşmalı boşanma davalarında ki gibi tek celsede boşanma mümkün olmayabilir. Çekişmeli boşanma davalarında yalnızca davacı ve davalı tarafların dilekçe verme aşamaları bile dikkate alındığında davalar yaklaşık olarak 4-5 ay sonra verilebilmektedir. Dilekçe aşaması, delil ve tanık sunulması, ön inceleme duruşmasının yapılması, tanıkların dinlenmesi gibi işlemlerin yapılması uzun sürebilmektedir. Bu nedenden dolayı çekişmeli boşanma davaları yaklaşık olarak 4-5 yıl sürebilir.

BOŞANMA DAVALARI